OZDOWSKI
          TOMASZ BONCZA-OZDOWSKI                             GLASS SCULPTURES          PUBLIC ART          SCULPTURES          
DRAWINGS          THE WORLD IN A BOX          PAINTINGS/PRINTS          PHOTO                             LINKS            ABOUT            HOME



                                                                            PUBLIC ART

                                                                             GLASS SCULPTURE - WATERFALL - SPAREBANK 1 HEADQUARTERS - OSLO (h. 700, 12mm float glass)(1100 elements)

                                                                             GLASS-SCULPTURE---WATERFALL-1-M-A.jpg        GLASS-SCULPTURE---WATERFALL-2-M-A.jpg

                                                                             GLASS-SCULPTURE---WATERFALL-3-M-A.jpg        GLASS-SCULPTURE---WATERFALL-6-M-A.jpg

                                                                             GLASS-SCULPTURE---WATERFALL-4-MM-AA.jpg



Integrert utsmykking forutsetter nære bånd mellom arkitektur og kunstverket.
Interiørutforming, karakter, atmosfære, lysforhold og ikke minst funksjon, var høyest prioritert da utsmykkingsideen innendørs begynte å ta form.
Et meget produktivt samarbeid med oppdragsgiveren og arkitekt var av stor betydning i prosjekteringsfasen og resulterte i det som i dag er blitt til en ganske uvanlig skulpturell utsmykking.
En utsmykking hvor det tunge, kompakte og fysiske tilstedeværende måtte vike - for det strålende, bevegelige og levende – for lyset.
Glasstaket er i hovedsak lyskilden for interiøret. Lyset går gjennom taket og faller ned, treffer 3. etasje, og som et fossefall fortsetter sin vandring mot andre etasje for å avslutte sin ferd i første.
Ideen bak utsmykkingen var å følge lyset – fange det i andre etasje og lede det mot bunnen i første; binde to etasjer sammen ved hjelp av lys.
Bruk av glass gir en psykisk åpning, men samtidig en begrensning fysisk sett. Gjennomsiktigheten tillater blant annet en visuell vandring i objektets indre rom. Vi ser gjennom verket, men bildet blir forandret, skarpheten forsvinner og bare fargekonstellasjonene blir igjen. Forandringene oppstår når lysrefleksene endrer seg, for eksempel ved solens vandring, mørket som faller også videre. Vi beskriver ofte naturmonumenter (høye fjell, kjempebølger, fossefall) som katedraler, en betegnelse på den monumentale atmosfæren. Derfor har kunstverket fått navnet ”Lysets katedral”.
Kunstverket er utført i 12 med mer tykt glass. Den består av omtrent 1100 deler, veier over 7,5 tonn og har en høyde på ca. 7 meter, fordelt på to etasjer.



 
ozdowskitom@gmail.com,
+47 97 68 50 56